آخرین اخبار
کد مطلب: 126093
تحقق يکي ديگر از وعده‌هاي رئيس قوه قضاييه
تاریخ انتشار : 1398/07/06
نمایش : 1403
با رونمايي از سامانه ثبت دارايي مقامات، مسئولان و کارگزاران، بار ديگر يکي از وعده‌هاي رئيس قوه قضاييه تحقق يافت تا قانوني که سال‌ها راکد مانده بود، اجرايي شود.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ برخي از اصول قانون اساسي سال‌ها بود که راکد مانده و به نتيجه نرسيده بود. يکي از آن‌ها اصل از "کجا آورده‌اي؟ "و يا شفافيت اموال مسئولان کشور، در اصول قانون اساسي بود که دلسوزان نظام مدت‌ها منتظر شرايطي براي اجراي اين اصل بودند و اين «ظرفيت ضد فساد» قانون اساسي، با تصويب آيين نامه اجرايي قانون رسيدگي به دارايي مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوري اسلامي ايران، در ۲۱ ماده و ۸ تبصره، تحقق يافت.
 
بيست و يکم خرداد ماه غلامحسين اسماعيلي سخنگوي قوه قضاييه در چهارمين نشست خبري خود در دوره تحول از تصويب، ابلاغ و اجرايي شدن آيين نامه قانون رسيدگي به دارايي مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوري اسلامي ايران از سوي رئيس قوه قضاييه خبر داد.
 
اين آيين نامه در اجراي اصل ۱۴۲ قانون اساسي که رئيس قوه قضائيه را موظف کرده تا به دارايي رهبري، رئيس جمهور، معاونان وي، وزيران و همسر و فرزندان آن‌ها در قبل و بعد از خدمت رسيدگي کند تا برخلاف حق افزايش نيافته باشد، تصويب گرديده و نکات قابل توجهي در آن ديده شده است.
 
سازوکارهاي بررسي اموال و دارايي‌هاي مسئولان
پس از ابلاغ اين آيين نامه، سخنگوي قوه قضاييه در تشريح جزييات آن در گفت‌وگوي ويژه خبري اظهار کرد: در بخش ماده يک و ماده سه اين قانون، دو ساز و کار متفاوت پيش بيني شده است. براي ماده يک که مقامات مذکور در اصل ۱۴۲ قانون اساسي هستند، پيش بيني شده است که از ناحيه رئيس قوه قضاييه هياتي مرکب از قضات عاليرتبه کشور انتخاب شوند و اين هيات اموال و دارايي‌ها را بر اساس اعلامي که مي‌شود هم در ابتداي مسئوليت و هم در انتهاي مسئوليت بررسي کند تا در دوره مسئوليت افزايش غيرمتعارفي نداشته باشد.
 
سخنگوي قوه قضاييه افزود: براي مقامات ديگرِ مذکور ماده ۲ و سه اين قانون، يک اداره کل به عنوان عنصر اجرايي و سامانه‌اي هم در مرکز آمار و فناوري اطلاعات پيش بيني شده است که اين اموال توسط خود افراد در آغاز و پايان دوره مسئوليت ثبت مي‌شود تا از ناحيه کسانيکه در اين اداره کل مسئوليت دارند، نسبت به پايش اموال و دارايي‌هاي مقامات در دوره مسئوليتشان اقدام شود.
 
وي ادامه داد: الان که آيين نامه ابلاغ شده، پيش بيني مي‌شود ظرف حداکثر دو ماه اين سامانه شکل گيرد و در همين مدت هم اداره کل در حوزه رياست قوه قضاييه تشکيل گردد و اين سامانه در اختيار اين اداره کل قرار گيرد، البته پيش بيني شده است که اگر به هر دليلي اين سامانه راه اندازي نشد، اداره کل حتما راه اندازي شود و بايد مقامات مشمول اين قانون، صورت جامع اموال و دارايي‌هاي خودشان، همسر و فرزندانشان را در اختيار اين اداره کل و هيات موضوع ماده يک اين قانون قرار دهند.
 
هنوز چند وقتي از ابلاغ اين آيين نامه نگذشته بود که در يازدهم شهريور ماه رئيس دستگاه قضايي در جلسه شوراي عالي قوه قضاييه از فعال شدن سامانه اموال مسئولان خبرداد.
 
سامانه اموال مسئولان فعال شده است
آيت الله رئيسي گفت: دستگاه قضايي همچنين خود را موظف مي‌داند که براي اميدآفريني و برخورد با عناصر فاسد، از همه خدمتگزاران عرصه اقتصاد، کارآفرينان، سرمايه گذاران و مديراني که با جسارت، خلاقيت و شجاعت، تحريم‌ها را دور مي‌زنند و اجازه نمي‌دهند خللي در زندگي مردم ايجاد شود، حمايت جدي کند.
 
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه سامانه اموال مسئولان فعال شده است، افزود: اگر کساني به هر نحو گزارشي درباره زد و بندها، حيف و ميل بيت المال، تخلف و تعدي به حقوق مردم دارند، بايد آن را به دستگاه‌هاي مسئول اعلام کنند و دستگاه‌ها نيز بايد اقدام کنند، زيرا اقدام از ناحيه سه قوه و نهادها مي‌تواند براي مردم اطمينان بخش باشد.
 
سخنگوي قوه قضاييه نيز عصر آن روز در گفت‌وگو با شبکه خبر به بيان توضيحاتي در اين زمينه پرداخت و گفت:همانگونه که در آغاز دوره مسئوليت جديد، رياست قوه قضاييه وعده داده بود که سازوکار اجراي قانون نحوه رسيدگي به اموال و دارايي‌هاي مقامات و مسئولان را عملياتي و اجرايي نمايد، ابتدائا آيين نامه اين قانون تنظيم شد و در آيين نامه آن پيش بيني گرديد که ظرف دوماه سامانه ثبت اموال و دارايي‌هايي مقامات و مسئولان از سوي مرکز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه بارگذاري و آماده ثبت اطلاعات و اموال مشمولان قانون شود.
 
وي افزود: اين سامانه از سوي مرکز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه مهيا و بارگذاري شده است.
 
اسماعيلي با بيان اينکه فرآيند جامع اين سامانه در چهار گام تعريف شده است، گفت: گزارشِ گام اول اين سامانه که امکان ثبت نام و درج اموال و دارايي‌هاي افراد را شامل مي‌شود، در جلسه امروز مسئولان عالي قوه قضاييه ارائه شد.
 
سخنگوي قوه قضاييه بيان داشت: مقرر شد از گام اول سامانه بهره‌برداري شود و البته براي ارتقاء گام اول و اجراي گام‌هاي بعدي و و فراهم شدن امکان دسترسي بهتر مقامات ذيربط به سامانه،مرکز آمار ‌و فناوري قوه قضاييه حسب دستور رياست قوه قضاييه اقدامات تکميلي در اين مورد انجام دهد و گزارش آن را به صورت مبسوط در جلسه بعدي شوراي عالي قوه قضاييه ارائه نمايد.
 
اسماعيلي تصريح کرد: اين اقدام بخشي از اجراي قانون و از جمله وعده‌هاي عملي شده رياست قوه قضاييه و در زمره موضوعات مطروحه و مصوبات جلسات شوراي عالي قوه قضاييه بود.
 
در نهايت سي و يکم شهريور ماه، سامانه ثبت دارايي مقامات، مسئولان و کارگزاران با حضور رئيس مرکز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه در اين معاونت به صورت رسمي افتتاح شد.
 
رئيس مرکز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه در اين مراسم بيان داشت: رييس قوه قضاييه دارايي‌هاي خود، همسر و فرزندان تحت تکفلشان را به مقام معظم رهبري اعلام کردند و خودشان پيشگام در انجام قانون هستند.
 
    اظهارات معاون رئيس قوه قضاييه در نشست خبري افتتاح سامانه
 مقامات، مسئولان و کارگزاران مي‌توانند با مراجعه به سايت https://residegi.adliran.ir نسبت به اعلام دارايي‌ها و اموال خود اقدام کنند.
 
پيرو اين موضوع جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگويي، براي ثبت نام در سامانه ياد شده اعلام آمادگي کردند.
 
سيد اميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي، نماينده مردم مشهد و کلات و عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي: از سامانه «ثبت دارايي مقامات، مسئولان و کارگزاران» که اخيراً از سوي قوه قضائيه رونمايي شد استقبال مي‌کنم و در اولين فرصت در اين سامانه ثبت‌نام خواهم کرد. از همه مسؤولان که مشمول اين تکليف قانوني هستند تقاضا مي‌کنم نسبت به اعلام اموال و دارايي خود در اين سامانه اقدام کنند. از قوه قضائيه بابت گامي ديگر در راستاي اجراي قانون و دفاع از حقوق مردم تشکر مي‌کنم. کمي موضوع بايد تسهيل شود. فرايند پيچيده و اطلاعات بسيار جزئي مي‌خواهد که خود قوه با توجه به دسترسي‌هايي که دارد مي‌تواند اطلاعات را استخراج کند.
 
• احمد اميرآبادي‌فراهاني، نماينده مردم قم و عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي: بنده روز گذشته اقدام به ثبت‌نام در سامانه اموال و دارايي مسؤولين کردم و همچنان در جريان اين موضوع هستم، چرا که نمايندگان و کارگزاران نظام بايد اموال خود را شفاف اعلام کنند. اين قانون توصيه‌اي به مقامات ندارد و همه بايد در اين سامانه ثبت‌نام کنند. در زمينه اين قانون يک ماه فرصت وجود دارد که بايد مدنظر مسؤولين قرار گيرد. ايجاد اين سامانه قدم اول است، براي اعتماد از دست رفته مردم به مسؤولين و نظام، چرا که مردم و مسؤولين اعتماد ندارند، اما به نظام اعتماد دارند. اين قانون سال ۹۴ تصويب شد، اما رئيس قوه قضائيه قبل آيين‌نامه اين قانون را به مدت سه سال ننوشت؛ بنابراين اقدام مهمي که آيت‌الله رئيسي کرد اين بود که آيين‌نامه اين قانون را ابلاغ کرد بنابراين کار قوه قضائيه در اين رابطه قابل تقدير و تشکر است. تقدير ديگري که از رئيس قوه قضائيه داريم اين است که خود ابتدا اموال خود را به مقام معظم رهبري اعلام کرد که کار بزرگي بود.
 
• جواد کريمي‌قدوسي، نماينده مردم مشهد و کلات و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي: ايجاد اين سامانه از بهترين خبرهايي بود که در زندگي‌ام شنيدم و اولين نفري خواهم بود که در اين سامانه ثبت‌نام خواهم کرد. بنده در انتخابات‌هاي گذشته به طور داوطلبانه فهرست دارايي‌هاي خود را منتشر کرده و همه بايد از اين سامانه استقبال کنند. اين قانون بايد صددرصد اجرا شود. بنده اقدام قوه قضائيه در پرداختن به اين موضوع را فوق‌العاده عالي ارزيابي مي‌کنم، لذا طبق نظرسنجي‌هاي انجام شده سطح اميد مردم به قوه قضائيه به شدت ارتقا پيدا کرده است و ديگر حالت سال‌هاي قبل وجود ندارد که مردم مي‌گفتند «همه بردند و خوردند».
 
• حجت‌الاسلام عليرضا سليمي، نماينده مردم محلات و عضو هيأت نظارت بر رفتار نمايندگان مجلس شوراي اسلامي: اين سامانه سامانه خوبي است و حتماً بنده به زودي در اين سامانه ثبت‌نام خواهم کرد. اين فرايند قطعاً از ايجاد رانت جلوگيري مي‌کند و ديگر ژن‌هاي برتر رشد نمي‌کنند و ديگر کسي که مدرک خياطي دارد نمي‌رود و مسؤوليت مهمي در کيش نمي‌گيرد. همه بايد در اين سامانه ثبت‌نام کنند چرا بايد مسؤولان خانه‌هاي ويلايي داشته باشند. بايد همه چيز شفاف شود. به هر کيفيت اين سامانه نقطه عطفي است که از رانت‌هاي اطلاعاتي و ساير رانت‌ها جلوگيري خواهد کرد.
 
• ابوالفضل ابوترابي، نماينده مردم نجف‌آباد و تيران و کرون و عضو کميسيون «شوراها و امور داخلي کشور» در مجلس شوراي اسلامي: آن طور که گفته شده بايد بيش از ۲۰۰ هزار نفر از مسؤولين در اين سامانه ثبت‌نام کنند که قطعاً نمايندگان مجلس هم مشمول اين موضوع خواهند شد. بنده به دفتر خود اعلام کردم که سامانه مذکور را شناسايي کنند تا اقدامات درباره ثبت‌نام اينجانب صورت گيرد. اقدام قوه قضائيه در پرداختن به اين موضوع بسيار عالي و مطلوب بوده است.
 
• سيد حسين نقوي حسيني، نماينده مردم قرچک، ورامين و پيشوا و سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي: بنده بلافاصله در سامانه اموال و دارايي مسؤولين ثبت نام خواهم کرد. اين مسأله براي من خيلي راحت است، چون يک خانه دارم و يک خودرو و فهرست اموالم کوتاه است. توصيه مي‌کنم همه مديران و مسؤولان نظام حتماً در اين سامانه ثبت نام و دارايي خودشان را اعلام کنند چرا که اين مسأله به شفافيت کمک مي‌کند و حتي براي فرد مسؤول هم خوب خواهد بود چرا که ديگر تهمت مال‌اندوزي به وي نخواهند زد.
 
• احمد محمدي انارکي، نماينده مردم انار و رفسنجان و نائب رئيس دوم کميسيون اقتصادي مجلس: ابلاغ آيين‌نامه اجرايي شدن قانون رسيدگي به دارايي مقامات، مسؤولان و کارگزاران جمهوري اسلامي ايران از سوي قوه قضائيه و پيرو آن ايجاد سامانه مذکور اقدام مناسب و درستي بود که جاي تقدير و تشکر دارد. بنده تا روزهاي آينده مي‌کوشم در اين سامانه ثبت‌نام کرده و فهرست اموال خود را در اين سامانه درج کنم. به هر حال بنده فکر مي‌کنم اگر قرار است صيانتي از کارگزاران نظام صورت گيرد بهتر است کارگزاران نظام در اين سامانه ثبت‌نام کنند تا برخي حاشيه‌سازي‌ها درباره اينکه مسؤولين ثروتمند هستند پايان پذيرد.
 
• رحيم زارع، نماينده مردم آباده و بوانات و عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي: از اقدام قوه قضائيه در ايجاد سامانه رسيدگي به اموال مسؤولين مقامات و کارگزاران نظام کمال تشکر و قدرداني را داريم اين اقدام، اقدام بسيار عالي بود. بنده به زودي در اين سامانه اموال خود را ثبت خواهم کرد. البته بنده تنها نمي‌گويم که بايد نمايندگان مجلس در اين سامانه ثبت نام کنند. بنده معتقدم همه کارگزاران نظام و مسؤولان سه قوه بايد فهرست اموال و دارايي‌هاي خود را در اين سامانه ثبت کنند. البته تنها مسؤولان مربوطه نبايد در اين سامانه ثبت‌نام کنند و ضرورت دارد تا همه وابستگان مسؤول، اعم از فرزند مسئول، خانواده پدر مسؤول، اعضاي خانواده همسر مسؤول فهرست اموال خود را در اين سامانه درج کنند. همچنين ضرورت دارد دستگاه‌هاي اطلاعاتي و انتظامي، سازمان ثبت احوال و اسناد و بانک‌ها قوه قضائيه را در اين اقدام بزرگ ياري دهند.
 
• عليرضا محجوب، نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر و عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي: بنده از امروز موضوع ايجاد سامانه ثبت اموال مسؤولين و مقامات را تعقيب خواهم کرد. ما نمايندگان از جمله طراحان اين قانون بوديم بنابراين بايد جزو اولين کساني باشيم که در اين سامانه ثبت نام مي‌کنيم. همه مسؤولين و کارگزاران نظام بايد در اين سامانه ثبت‌نام کنند. بايد به دنبال اين باشيم که اين قانون با قاطعيت اجرا و اعمال شود.
 
• فاطمه سعيدي، نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر و عضو کميسيون «آموزش، تحقيقات و فناوري» در مجلس شوراي اسلامي: مسؤولين در رده‌هاي بالا بايد به سرعت اقدام به ثبت‌نام در اين سامانه کنند تا شفاف‌سازي لازم صورت پذيرد. نمايندگان بايد در اين سامانه ثبت‌نام کنند چراکه جزو کساني هستند که بايد مردم به آن‌ها اعتماد داشته باشند لذا ما هر چه داريم از مردم داريم. بنده به زودي در اين سامانه ثبت نام خواهند کرد.
 
منبع: ميزان
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس